Een schrijnwerker die in Mielen-boven-Aalst ging werken, kwam onderweg een veulen tegen. De schrijnwerker ging op het veulen zitten en sloeg het dier op de neus, waardoor het begon te bloeden. Het volgende ogenblik veranderde het veulen in de beste vriend van de schrijnwerker. De vriend sprak opgelucht "Wat ben ik gelukkig omdat ik verlost ben!" De man had langs de weg een toverboek van de duivel gevonden. Door in het boek te lezen, was de man in een veulen veranderd.
dô was ne schrênwerker; en dee ging werken in Miele-bouven-Oolst; tusse de 2 dörpe was ene boeum; en as hem dô kam, kam e joeng vuile tusse z’n biene en e zat erop en eweg ermei; en hem sloeg mê zene meiter op de nôs van ’t vuile; en dee begon te bloeie; en ’t was zene beste kamerôd. "Wa ben ik gelukkig, zeit er, nâ ben ik verlost"; dee hâ nen boek gevoengen op de weg en dô begonnen in te leze; en da was dan den duvel, hê! en zoe was hem in vuile veranderd.
Opgetekend door A. Abeels, Leuven, 1965 in Gelinden
Clement Cartuyvels was de zoon van een zeepfabrikant op de Grote Markt en neefje van burgemeester Guillaume Vanvinckenroy . Hij droeg zelf de sjerp tussen 1899 en 1921. Op zijn CV lezen we: advocaat, bankier, provincieraadslid, gedeputeerde, vrederechter, gemeenteraadslid, volksvertegenwoordiger, senator, voorzitter Sint-Vincentiusgenootschap, derdeordeling en katholiek. Hij maakte de Belle Epoque in zijn stad mee: vernederlandsing van het bestuur, aanleg tramlijnen, riolering, waterleiding, bouw slachthuis, provinciale 'expositie' in 1907. Maar Clément moest ook de schok van de Duitse inval meemaken. Zijn zoon Paul, majoor van de Burgerwacht, verdween een jaar in Duitse kampen en hijzelf werd het laatste jaar van de oorlog uit zijn ambt ontheven. Clément woonde in de Capucijnenstraat in een herenhuis, later omgebouwd tot Sint-Annakliniek.
De bank Cartuyvels:
Clément stierf op zijn kasteeltje in Verlaine en kreeg, behalve een straatnaam (de vroegere Capucijnen- en Coemansstraat) in 1921, ook een marmeren borstbeeld. Toen zijn zoon notaris Paul Cartuyvels in 1927 zelf burgemeester werd, kreeg hij van zijn makkers oud-burgerwachten een ontwerptekening voor een borstbeeld van zijn papa cadeau. De ontwerper was niemand minder van Victor de Haen uit het Brusselse, die ook de wedstrijd had gewonnen voor het monument voor de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog op Sint-Marten. Op kosten van het stadsbestuur werd de buste in marmer uitgevoerd en prijkte voortaan in het stadhuis. Momenteel in erfgoeddepot bij de Zusters Ursulinen. Vermits het beeld postuum werd getekend, herken je duidelijk de pose op het bidprentje van Clément Cartuyvels. Op zijn linkerschouder liet de beeldhouwer van het witte marmer zijn naam in sierlijke letters na.